Visste du at kan lære både samisk og kvensk i gratis mobil-app?

App- og spillutviklere har gått sammen med språkentusiaster for å videreutvikle New Amigos så du kan lære samisk og kvensk helt fra grunnivå og opp!

– Samisk er en del av den norske og nordiske kulturarven. Det er et språk som er truet og det hadde jo vært kult om flere vil bidra til å ta vare på språket, sier Lakki Pattey.

Han grunnla språk-brettspillet «New Amigos» i 2002, og har utviklet den videre til spill-app på norsk og samisk. Et av spillene er på svensk og samisk.

Med appen, som er gratis, kan man lære fire samiske språk.

Pattey har fått med seg et stjernelag av unge samer, som hver på sin måte er opptatt av å videreføre det samiske språket. Deriblant den sørsamiske artisten Marja Mortensson og Miss Norway-vinner Susanne Næss Guttorm.

Sistnevnte hoppet av fra ingeniørstudiet for å bli samisklærer.

Også Lemet Máhtte Eira Sara, som har oversatt Minecraft til samisk, har vært med i dette arbeidet.

Vil nå ut til unge

Lignende «New Amigos»-spill er nå også lansert på flere andre språk. Den finnes også på romani og kvensk.

– Kvenske ungdommer har testet appen. Vi fikk meget positive tilbakemeldinger, forteller Pattey.

Spill-gründeren håper flere unge vil forstå verdien av å kunne flere språk.

– Språk forsvinner faktisk raskere enn dyrearter. Med språkene forsvinner også viktig kunnskap om kulturer, påpeker han.

Fristet til å lære samisk

Linda Eide, som gjennom TV-programmet «Eides språksjov» engasjerer mange språkentusiaster i landet, er også fristet til å teste spillet.

– Dette er jo storvegs! Jeg lar meg definitivt friste til å lære meg samiske ord gjennom denne appen.

Hun undrer seg over at nordmenn ikke viser større interesse for å lære samisk.

– Jeg deler håpet til app-utvikleren. Det er jo nesten pinlig hvor lite samisk jeg og mange andre i dette landet, kan, sier hun.

Artig og lettvint

Susanne Næss Guttorm er samisklærer i Oslo og har laget nordsamiske videoer til appen.

– Det var artig å være med på dette for jeg ønsker at samisk skal synes og høres så mye som mulig, sier hun.

Hun tror både barn og voksne kan ha nytte av språk-appen.

– Dette er bra for barn og unge som holder på å lære samisk. Appen også et godt alternativ for voksne som vil lære seg litt samisk.

I likhet med Pattey og Eide håper hun at flere nordmenn lærer seg litt samisk.

– Jeg tror det for mange er lettere å lære gjennom et spill. Det er også en morsom måte å lære på, sier hun.

Trykk her for hele artikkelen og mer informasjon om new Amigos.