Påvist smitte ved Vadsø VGS

Det er påvist smitte hos elever ved Vadsø videregående skole.

Smittsporing pågår, og kommuneoverlegen har kommet med noen oppfordringer til hvordan man bør forholde seg:
  • Hvis du får begynnende forkjølelsessymptomer, bli hjemme og test deg.
  • Selv-test er ok.
  • Med negativ test og bedring av plager kan du gå på skole/jobb igjen.
  • Friske skal selvfølgelig komme på skolen som normalt.
  • Hold hendene dine rene og host/nys i albue.
  • Prøv å ikke smitte hverandre.
  • Hvis du ikke har vaksinert deg enda, eller mangler 2. dose, ta kontakt med kommunen på vaksine@vadso.kommune.no så ordner vi dette. Der kan du også stille spørsmål om vaksinene hvis det er noe du lurer på.
Koronatelefonen 78942523 er åpen alle hverdager kl 8.30-15. Der avtales testing.
Selvtester kan kjøpes på apoteket.
Er du syk eller bekreftet nærkontakt til noen som er smittet kan du også få selvtester fra covid teststasjonen på Fossen etter avtale med koronatelefonen.
Legevakten har dessverre ikke mulighet til å dele ut selvtester. Du må eventuelt vente til hverdag eller få av noen du kjenner.

Hvis du tester deg og får en positiv prøve er det viktig at du melder dette til koronatelefonen når denne er åpen, eller legevakten 116-117 i perioder hvor koronatelefonen ikke er åpen. Dette fordi vi må ha oversikt over smitteveiene slik at hvis det blir behov for å sette inn koronatiltak, så kan vi gjøre det tidsnok og mest mulig effektivt. Denne oversikten er spesielt viktig for å beskytte de eldste i samfunnet.
Hvis det blir aktuelt med jevnlig testing på skolen, vil vi gå ut med beskjed om dette.

I lenken under finner du råd til nærkontakt og smittede.