Intervju med Farid Shariati om Ramadan

Minoritetsrådgiver - Klikk for stort bildeFarid ShariatiMangfold er viktig for oss på Vadsø videregående skole, og i dag starter Ramadan. Det er en viktig høytid for mange av våre elever og vi har pratet med minoritetsrådgiver Farid Shariati for å bli bedre kjent med denne høytiden.

1. I dag starter Ramadan, en månedslang fastetradisjon i Islam. Hva er det man markerer i denne høytiden?

Ramadan handler om mye mer enn å bare faste for fasten sin skyld. Det er en tid for selvransakelse, refleksjon og veldedighet. Det er en tid der man skal fokusere ekstra på omsorg for andre og påminnelse om hva som faktisk betyr noe i livet.

1. Du nevner selvransakelse og refleksjon. Hva har det med faste å gjøre?

Fasten har som hensikt å påminne om og gjøre oss beviste på hvordan det er å være i en vanskeligstilt situasjon hele året. Fasten skal bidra til å forstå hvordan det er for veldig mange som går sultne og uten mat, ikke bare én måned om året, men hele året.

Dette er samtidig en personlig reise. Der man gjerne skal reflektere over egne handlinger, etikk og moral. «Hvordan er jeg mot andre?». Mange er ekstra beviste i denne perioden på folk som er ensomme, fattige, utsatte eller utstøtte.

1. Må alle muslimer faste?

Det er ikke alle muslimer som faster. Det er ikke heller forbudt å bryte sin faste. De fleste som faster, gjør det frivillig. Men det er mange som avstår, og det skal også være lov. Barn, eldre, folk med syke, gravide bruker ikke å faste.

1. Er det lett?

Jeg kan ikke svare for alles opplevelser og erfaringer. Det går nok opp og ned. Men det er nok vanskelig for de aller fleste, og det skal også være en prøve. Og den prøven kan også være lærerik og en viktig påminner.

1. Hva mener du er viktig med Ramadan?

Det er flere ting som jeg mener er viktig. For det første er det en personlig reise, og den enkelte selv må vurdere hvorvidt ei skal faste eller ikke.

Men det er også en høytid som dyrker verdier som jeg tror er universelle og gjenkjennbare overalt og i alle religioner. Jeg syns det er veldig fint at fokuset er på hvordan vi kan være bedre medmennesker og behandle hverandre vel, særlig mennesker som vi ikke har møtt tidligere. For mange handler dette også om å bli mer ydmyke overfor hverandre og minne seg selv om at vi som mennesker er like verdt. Slike verdier er viktige å ta vare på, og jeg kjenner igjen mye av den samme ånden rundt juletider.

1. Til slutt: hvordan avsluttes Ramadan?

Når fasten er over markeres dette med Id. Da samles familier og feirer at Ramadan er over. Det er også veldig mange som er gavmilde. Det er sosialt og skaper fellesskap.

Takk til Farid for intervjuet.